26 February 2015

Treenimine ja toitumine töötuna!

Praeguse aja kuum teema on tervislik toitumine, mille juurde käib kindlasti aktiivne ja sportlik eluviis ning treenitud keha. Jõusaalid kubisevad nii pidevatest treenijatest kui ka neist, kes alles alustavad või käivad talvisel hooajal trennis. Nii ka mina, alustasin 1.detsembrist jõusaalis ja rühmatreeningutes käimist. Motivatsioon oli kõrge (siiani on), aga paar päeva veel ja hakkab läbi saama minu 3-kuu trennikaart, mille isa kinkis mulle sünnipäevaks. 
Kuna motivatsioon on üli palju ja tahe edasi käia jõusaalis väga väga suur, siis tiirleb mul pidevalt peas mõte: "leia töö!". Kõik, kes pidevalt käivad spordiklubis, teavad, et sinna päris ilma rahata ei saa ja see summa, mis ühes kuus näiteks jõusaali alla läheb, on päris suur, peaaegu kahe korra söögiraha, vähemalt minu peres. 
Ja lisaks veel tervislik toitumine. No samuti kõik, kes puutuvad igapäevaselt kokku tervisliku toidu tegemisega, teavad, selleks et omada tervisliku sisuga külmkappi, peab investeerima väga palju. Ma võiks väga vabalt omale selle 40 eurise kuukaardi jõusaali osta ja kogu ülejäänud kuu toituda kiirnuudlitest, puu-ja köögivilja unustan üldse ära, ja ka siis jääks mul raha puudu, et korralikult kõht täis oleks. Aga see on ilmselgelt ebatervislik ja mõttetu kombinatsioon, teen trenni, aga söön halvasti + ei saaks ma nuudlitest kõiki vajalikke toitaineid kätte. 
Mida siis teha, kui oled töötu, väljas on võimalik vaid joosta, aga tahe jõusaali pidevalt külastada on üli üli suur? Peaksin proovima ehk minna spordiklubi adminni juurde kerjama, et äkki saan tasuta sisse või annan alla ja lasen sel rongil minna? Jah, variant on ka kodus treenida ja ma teeksin seda heameelega kui 1) mul poleks alumisi naabreid, keda mu hüppamine ja kargamine häiriks, 2) mul 1-toalises korteris ruumi oleks ja 3) mul seisaks toas kõige universaalsem trenažöör, millel on ka raskused ja millega saab treenida nii üla- kui ka alakeha. 
Rahanappuse tõttu kannatab väga ka minu menüü, tihtipeale on taldrikul vaid see, milleks raha jätkub või mida kappidest leida võib ehk siis tatar, makaronid, kartulid ja köögivilja on väga vähe. Muidugi pole ma kunagi näljas, aga lihtsalt söögikorral ja söögikorral on vahe ja kui tahta veel mitmekesiselt toituda, no siis läheb asi päris kriitiliseks.
Kel mõni hea idee on, kuidas saada soodsamalt või päris ilma rahata jõusaali, siis andke aga teada :) Ja kui selle asja saaks korda, küll siis saab head ja paremat hamba alla ka. Ja muud kommentaarid ka väga teretulnud.

22 comments:

  1. Mina soovitaks välijõusaale külastada, kui neid sinu läheduses leidub. Alati saab teha trenni kui tahtmine on olemas. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tahtmine on väga suur jaa :) Ja me sõbrannaga joostes oleme mõelnud, et Pärnus võiks olla korralik välijõusaal, kus trenni teha, aga seni pole midagi sobivat siia tehtud :(

      Delete
    2. Mingi "välijõusaal" peaks kusagil ju olema (minu arust seal promenaadi pikenduse otsas, mai pool, kust ka tee randa läheb), aga jah, kui palju ta oma jõusaali funktsiooni täidab, ei tea.

      Delete
    3. Alles hiljuti avastasin seal jalutades selle ning ka proovisin ühtteist teha, aga seal on tõepoolest 2-3 asja mida teha annab, näiteks lõuatõmme, mida ei jõua ma veel teha, seega poleks eriti kasu :)

      Delete
  2. Meie klubis näiteks otsitakse aegajalt administraatoreid (keda siis treeneriks edasi arendatakse). Ja need administraatorid siis muul ajal treenivad seal jõusaalis. Vahepeal annavad külastajatele võtmeid ja siis treenivad edasi. Ma ei näe küll, kus su asukoht on, aga selline lahendus oleks kaks kärbest ühe hoobiga - töö ja trenn.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jaa, ma teeks suurima hea meelega tööd ja trenni koos :) Olen ise ka mõelnud läbida koolitusi, aga asi mõtteks jäänud ongi.
      Olen Pärnus ja käin Tervise Paradiisi jõusaalis, ning seal kahjuks otseselt pole jõusaali adminne.

      Delete
    2. No minu klubi on Tallinna lähedal. Väike, aga kõik vajalik olemas. Seega soovitan ka väiksemaid kohti kiigata ja sealt uurida, kas äkki pole sarnast võimalust. Administraatoreid otsitakse pidevalt spordiklubidesse, tasub endast märk maha jätta.

      Delete
    3. Aitäh! :) Võtan selle asja ette ja uurin asja, kas Pärnus on selliseid kohti!

      Delete
  3. Või siis näiteks valida hommikune pakett, on ka odavam. Oleneb muidugi, mis klubis Sa käid.

    ReplyDelete
  4. Tasuta lõunaid pole olemas :).
    Piisavalt loominguline olla, siis saab kodus ja õues oma asjad väga hästi tehtud - minimaalse kulutustega.
    Raha eest oskab ja saab igaüks aga katsu ilma.
    Raekülas + rannas, Amende Villa juures on välijõusaalid olemas.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tean, et tasuta lõunaid pole ja tegelikult see oligi mõeldud pigem naljana ja märgin ära, et ma tegelikult pole nii meeleheitel nagu postitusest võib olla tundub :)
      Kodus olen ka päris pikalt trenni teinud, aga siis kui elasin veel isa juures majas, kus polnud naabreid, keda mu hüppamine ja muu müra segada võiks. Hetkel elan pisikeses korteris, kus jääb nii ruumist kui ka õhust puudu, talvisel ajal ei riski akent ka lahti hoida.
      Raeküla jääb natuke kaugele, aga Ammende juurde lähen uurima! Aitäh.

      Delete
  5. hmm.. ma isiklikult kaotan suurt kaalu ja olen ka hetkel töötu. Aga näe, see ei sega mul treenimist. Kasutan oma keharaskust, liigun rohkem kui muidu ja toitumine on ka tervislik ja mitmekesine. Hädaldada on alati lihtne ja keegi sulle oma rahapuud ka ei laena - ausõna. Mine tööle või ära treeni, kui ei oska. ja ma ei tea mis imeasju sa omale näost sisse ajad, mul küll 40 euri toidu peale ei lähe. 5 eur nädalas. tatrapakk on alla euri, kui hästi otsida, lihaks kanafilee (umb 3 euri) ja külmutatud juurviljad on talvisel ajal vat et paremad kui need hispaania värsked! pakk ka alla euri. ja ma saan nädal aega kenasti hakkama.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hukka mõista on alati kergem kui mõista. Aga saa palun aru, et kõigil inimestel on võimalused erinevad ja täpselt samamoodi on erinev söögilaud, harjumused, soovid ja rahakott.

      Delete
    2. Hmm..mul on Sinu üle hea meel, et suurt kaalu kaotad ja puha, aga minu puhul pole jõusaal vajalik selleks, et kaalu kaotada, pigem ikka lihast treenida, aga oma keharaskus on vähe, ma sean endale pidevalt uusi eesmärke ja tõstan raskusi, sest pidevalt sama raskusega treenides ei toimu edasiminekut.
      Ja mis puutub asjadesse, mida ma omale suust sisse ajan, siis esiteks nagu ma ka postituses mainisin, siis soovin tervislikult toituda ehk riis, TATAR, makaronid jne oma menüüs väga minimaalselt kasutada. Ja tore, et sul kulub nädalas vaid viiekas, aga reaalsus on see, et mina nii ei saa, et nädalas vaid viis eurot toidule kulutan, lisaks teen süüa kahele.
      See "mine tööle või ära treeni" on küll väga inetult öeldud, sest ma pole omast vabast tahtest töötu, kui Sind täpsemalt huvitab miks ma töötu olen, siis võin teha kohe eraldi postituse sellest, et ma ei õppinud selleks kosmeetikuks, et pärast Maxima kassas töötada :)

      Delete
    3. Väga huvitav arutelu, ma tean just, et tatar on ütlemata tervislik dieettoit :D

      Aga ma jagan siinkohal ikka enda motot: ära otsi vabandusi, leia võimalusi ;)

      Delete
  6. Noh, aga alati saab ju sõudekas käia :D Üldse mitte naljaga mõeldud kusjuures, vaid päriselt-päriselt: täiskasvanutele 80€(?) aastas ja (üli)õpilasele 40€ aastas ja elu on lill. Saad hästi süüa ja higistamiseks jääb ka raha järele.

    Muidugi säästuvõimalus oleks ka kodus fitnessblenderi vm youtube'i kanali pealt videote järgi jõutrenni teha (nt Bodypump), aga siis oleks endal reguleeritavaid raskusi vaja. Oleks küll suur väljaminek, aga see-eest õnneks ühekordne.

    Sellele vaidleks muidugi vastu, et oma keharaskusega arengut ei toimu. Alati saab ju harjutuse kiirust muuta ja korduste arvu. Samas täiesti oleneb eesmärgist, tõepoolest. Kui lihast kasvatada tahad, ei piisa enda kehakaalust ega pikkadest kordustest ja intensiivsest karglemisest. Äkki kõlbab see variant, kuniks töö leiad? Usun, et nii hoiad end vormis kindlasti, kui regulaarselt pärast jooksutrenni mõnuga intensiivset trepijooksu (või näiteks üle astme hüppamist... mis iganes meeldib, improviseeri), kätekõverdusi, kõhtu, selga, külgi, kükke. Kui meeldib, küll midagi välja mõtled.

    Tartus on hea variant TÜ omadele, et saab enne 13.00 tasuta kergejõustikuhalli (sisestaadion, sõudeerksid, topispallid, matid, kangid, varbseinad jms), nii et mölla mõnuga. Pärnus vist nii head seisu pole kahjuks.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sõudekas on tõesti üliodav, aga jällegi nii kaugel ja lisaks iial ei tea kas sõudeka omadel on parasjagu trenn seal või miskit.
      Ja kodus treenimisega, nagu ma juba mitu korda siin mainisin, on see, et mul on nii pisike korter ja sellel on nii palju põhjuseid miks ma ei saa teha korralikku trenni, muidu saaksin teha näiteks kõhulihast ja ma vahel teengi.

      Delete
  7. Ja seda tervislikult mitmekesist (kas ka kvaliteetset?) menüüd tahaks küll näha, millega vähem kui 40 euroga kuus läbi ajab... Ma pean ka jälgima, kui palju miski maksab ja kas seda tingimata on vaja osta. Nii paljut tahaks, aga kõike ei saa, nuux-nuux.

    Värske kraamiga saab tegelikult päris odavalt läbi ajada, kui Poola õunad maitsevad ja porgandi-kaalika-kapsaga hästi läbi saad. Kui suvel tubli olla ja tilli-peterselli, marju ja mida kõike veel sügavkülma kokku korjata, on talvel lihtsam. Varakevadeks vaatab sealt tihtipeale tühjus vastu, eriti marjade osas :D, aga see on mu enda süü, et end taltsutada ei suuda.

    Liha on kallis, jah, aga õnneks saab valku-rasva mujalt ka. Samas näiteks avokaadost, datlitest ja pähklitest võib säästumenüü juures ainult unistada ilmselt. Vaatasin eile värske pika kurgi hindu poes: Luunja kurgist võib küll suu puhtaks pühkida (üle 4€/kg?!), ega maitsetu välismaa kurk ka ei tõmba oma üle 2-eurose kilohinnaga. Lõhefileed tahaks ka tihedamini süüa kui 100g 2 kuu jooksul. Täisteraleiva kilo maksab päris palju, igasugu mittenisujahud on ka krõbeda hinnaga...

    Muidugi vinguda oskab igaüks, kuidas see ja teine asi on liiga kallis. Tublid on need, kes ise rahul on oma menüüga ja majandavad ära kah.

    ReplyDelete
  8. Ega tegelikkuses riis, tatar ja kartul kedagi paksuks tee kui liikumist on õiges koguses. Ideaalkaalus ja treeningvormis inimesed söövad ka kartulit, lihtsalt jäetakse see mulje et "mina söön ainult brokkolit ja kana", reaalsus on see, et ega keegi ei suuda terve elu vaid brokkoli ja kana peal elada. Mina soovitan küll süüa kõike. Kartul võib-olla jätta lõunasöögiks ning õhtul süüa tõesti tatart ja riisi, mis on kartulist kergemad.
    Üks hea säästutoit on hautatud kapsas hakklihaga. Täidab kõhtu ja on tõsine dieettoit, kui süüa õiges koguses. Lõika oma toidukorvist välja valge sai (ekstreemsemas korras ka kõik saialised, mis sisaldavad nisujahu). Lõpeta ära magusa söömine - joo kohvi vaid koorega, tee ilma suhkruta, kohvi kõrvale nosi vaid digestive ja isetehtud vähese suhkruga kaeraküpsiseid. Kui hetkel oled töötu, siis seda enam õpi oma keha tundma, katseta odavaid toiduvariante. Teleka ees istumine ja küpsise nosimine ei tee kedagi peenikeseks ning samuti ei aita päevas 1tunnisest jalutuskäigust kui pärast seda süüa tohutu õhtusöök.
    Samuti hea soovitus on juua klaas-kaks vett enne igat söögikorda (mina isiklikult joon alati 1spl pressitud sidrunimahlaga kuna see pidi viima tühjad rasvad kehast välja), see vähendab söögiisu.
    Ausalt öeldes ma tean, kuidas korteris nelja seina vahtimine kaotab ära igasuguse tuju midagi koduseinte vahel proovida ning samuti toob endaga kaasa mõnusalt hea söögiisu. Koduseid programme, mis välistavad igasuguse hüplemise ning karglemise on meeletult, sa lihtsalt ei ole piisavalt ringi vaadanud. Tihtipeale need hüplemised ja karglemised ei ole niivõrd head treeningud kui läbimõeldult ning aeglaselt samalaadse harjutuse tegemine. Vali välja just need kehapiirkonnad, mida sa soovid treenida, googelda inglise keeles (ala butt workout exercise, upper body exercise, abs exercise) ja sa saad kõik kõik asjad kodus tehtud. Ajapikku õpid sa ise välja mõtlema harjutusi ning seda, kuidas mõni neist endale sobivaks (raskemaks, kergemaks) teha. See kõik nõuab enesevalitsemist, distsipliini ja vastupidavust.
    Olgu need soovitused mis on, aga end näljas hoida on kõige mõtetum kõigist. Söö vähem, sellega kahanevad ka portsjonid ja seeläbi ka söögihinnad. Lõpuks harjub su keha ära, et pidev enda täis pakkimine on lõppenud ning tuleb tasapisi harjuda vähesemaga ning kasutada ära kõik kehale kogutud rasv (NB see ei ole mingisugune nälgimislause, vaid pigem oma keha tundma õppimise lause). Tegelikkuses just keep going, nagu ütles Nemo ja usu mind, ei varsti on ka tulemused. Ega endaga pahuksis olemisega sa end vormi ei saa. Selleks peab end armastama ja alles siis hakkavad ka tulema tulemused. Keep going, just keep going, girl!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Esiteks üli suur aitäh nii põhjaliku ja samas mitte etteheitva kommentaari eest :) See sidrunimahla mõte tundub päris hea, peaks isegi seda proovima ja vaatama kuidas mõjub. Mina näiteks joon teed juba aastaid suhkruta ja kohvi tarbin ka väga väga harva ning siis üldiselt ka suhkrut ei lisa. Magusaga on tõepoolest vahel väga keeruline - nii nii väga tahaks ja isutab, aga ma olen suutnud end nii palju piirata, et võtan näiteks ühe tüki šokolaadi või tõesti vaid ühe mingi magusa asja, et see suurem vajadus rahuldada.
      Võib öelda küll, et olen vähe otsinud neid erinevaid treeningkavasid, aga olen mõnda katsetanud teha, näiteks tegin Insanity peaaegu läbi üksi kodus (küll mitte korteris, aga siiski) ja olen ka Fitness Blenderit teinud, aga see pole üldse see :) Toon näite, kui ma lähen jõusaali, siis esmalt jooksen end natuke soojaks, siis asun lihaseid treenima. Tavaliselt olen alustanud ülakehast ja liikunud alla, võib olla on see vale, aga mu keha tunneb end hästi. Kasutan väga palju erinevaid aparaate ja panen päris korralikud raskused peale, et ikka raske oleks. Jalapressile panen 50-60 kg peale ja surun nii kuis jaksan. Vot selliseid treeninguid mulle meeldib teha, minu eesmärk pole üldse kaalus alla võtta, nagu paljud siin arvanud on :))
      Aga tänan ikka heade nõuannete eest ja motiveerimast!!!

      Delete
  9. https://www.tootukassa.ee/toopakkumised/1208385

    Go for it!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Väga armas, et Sa viitsid mulle tööd otsida ja olen sellest kuulutusest juba teadlik. Aga hetkel on mul teised plaanid ja soovid, millest teen juttu, kui aeg on küps. Ja ka tööd oskan omale ise leida, aitäh :))

      Delete