19 December 2014

Jõulud ja aastavahetus ehk aeg kui noored nolgid segi keeravad...

Täna hommikul läksin ikka üli kettasse, sest kolm ilmselgelt puuduliku mõistusega poisikest (vanuses umbes 13-15) mõtlesid, et oleks äge teiste akende suunas rakette lasta. Kõik algas sellest, et kuulsin väljast kostuvaid suuri mürtsatusi, nagu sõda hakkaks, alguses olid need suhteliselt kaugel, ma küll korra piilusin kardina vahelt välja, sest üle tee hakkas autol signalisatsioon tööle, kuid midagi kahtlast ei paistnud. Selle hetkeni oli ainult vihm see, mis vastu aknalauda õrnalt tibutas ja see heli mulle isegi meeldib, kuid siis, heitsin taas voodisse pikali, et vaadata edasi youtube videosid. Ja siis käis elu kõva mürtsatus otse mu akende all muruplatsil ja mingi ese lendas vastu mu akent, nagu keegi oleks kiviga aknasse visanud, ja siis läks mul hari punaseks. Vaatasin välja ja näen, et mingi ora seisab maas ja suur suitsupilv on üleval ja üle tee seisid kolm poisikest, kes itsitasid (hallooo! Mis selles naljakat on kui rakett kellelegi tuppa lendab?). Siis jooksis üks veel maja poole oma seljakotile ja rakettidele järele ning kui minu maja hoovist üks mees autoga tuli ja neid hüüdis, panid nad kõik jooksu (hea, et pasarida taha ei jäänud).
Ma ei saa lihtsalt aru kust sellised tulevad? Kes on selliseid lapsi üldse kasvatanud või peaks vist küsima, et kes on nad kasvatamata jätnud. See ei ole normaalne, et igal aastal, kui müügile tulevad need ilutulestiku jamad, hakatakse selliseid sigadusi korraldama. Mingi vanusepiirang peaks kehtima ju? Mäletan, et kui mina olin 12-13 ja mul oli ka suur huvi selliste vidinate vastu, siis mulle ei müüdud, ainult neid paukherneid sain, aga need on tegelikult ka vägagi süütud ja ei tekita nii suurt kahju. Alles mõni nädal tagasi, kui käisime klassiõdedega Apollo kinos, siis enne seda nägime, kuidas veel väiksemad nagad (9-10 aastased), toppisid mingeid rakette liiklusmärgi torusse, mis oli pikali. See kõik toimus Delice ees, kus liigub tohutult rahvast koguaeg mööda ja mis kõige hullem, ükski täiskasvanud inimene ei pööranud sellele tähelepanu, aga see on ju ohtlik. Mis siis kui see säde või pauk, mis sealt tuleb lendab kellegi suunas ja keegi saab viga või jääb poolpimedaks? No ei ole ju normaalne.
Ainus, kes tol hetkel seda kõrvalt jälgis ja ülespildistas oli Pärnu Postimehe fotograaf, kuid ka tema ei läinud neile midagi ütlema, võib olla tahtis tõestusmaterjali fotode näol, aga siiski oleks võinud täiskasvanuna neid noomida. Tõusime siis meie seitsmekesi söögilauast ja otsustasime neile mõned õpetussõnad anda, aga selleks hetkeks, kui me alla jõudsime läksid poisid juba nurgataha ja minema. Ma nii huvipärast läksin vaatasin sinna ilutulestiku uhkesse müügiletti, et kas seal on vähemalt üks vanusepiirangut rõhutav silt, aga seda ma ei näinud seal. Siis ma hakkasingi mõtlema, et kas tõesti võib nüüd iga poolearuline jõmpsikas osta kotitäie ilutulestikku ja kõigile ohtlik olla? 
Ja lapsevanemad, kes te oma võsukestele piiranguteta taskuraha annate, mis teil ometi arus on? Ärge laske end lollitada nende "ma lähen ostan omale süüa" või "meil on klassi jõulukingiks vaja" põhjustega, sest tegelikult on mõttes hoopis "ma lähen ostan peale kooli poistega kogu raha eest lõhkeainet, et siis pärast tropp olla" ja "ma lähen ostan omale suitsu, et oma niigi olematud ajud veel lollimaks suitsetada".
Kuna ma täna sellepärast nii vihane olen, siis lähen hiljem Maximasse ja uurin Arnika letist, kui noorelt seda paska seal osta saab (ja siiani kostuvad kuskilt paugud).
Mis arvate teie, kas ilutulestikku peaks saama osta alaealised või alla 16.aastased? Ja milliseid kokkupuuteid on omal seoses selliste "naljaninadega"?
Pilt illustreeriv
Hoolige üksteisest! :) 

5 comments:

  1. Arnika müüb teatud asju (tossupommid, paukherned, süütud "raketid", mis maas välguvad või põlevad, ehk ka mingeid pisikeri rakette) alates 12.aastastele. Ruf'is vist sama, aga muidu enamus on ikka alates 18. Ja rakettidega on ju nii, et lased mõnel vanemal õel/vennal või emal-isal osta ja keegi ei tee teist nägu. Ma ise olen ka lasknud neid 18+ patareisid (mitte kõige suuremaid ja vägevamaid, vaid neid pisemaid ja odavamaid, kõike ei julge ka :D ) aastavahetusel õhku ja lihtsalt ongi see, et vanem ostab ja pärast saad endale. Rufist sain ma sel aastal täiesti niisama kätte ühe väiksema patarei, mille küljes oli ka silt al. 18.a ja ma ise olen paari kuu pärast 16.
    Aga mina olen igati poolt, et sellistel asjadel peavad olema vanusepiirangud ja need ei ole lihtsalt lahedad mänguasjad, vaid võivad ka kahju tekitada. Eriti ohtlik on rakette käest lasta või kõmmutada majade vahel. Inimesed võiks sellele ikka rohkem tähelepanu pöörata, kui mõni laps nendega kuidagi ohtlikult käitub...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mind häiribki see, et ka täiskasvanud suhtuvad sellesse nii nagu see oleks naljakas. Kurb, et inimesed ei tee vahet, mis on õige ja mis ei ole. Need tänahommikused poisid küll millegi ohutuga ei mänginud ja tundus nagu algaks sõda :(

      Delete
  2. Mina teisipäeval võtsin Pärnu Bussijaamas ühel vene noorukil kratist kinni, paistis siuke 15/16 aastane poiss olevat. Loopis pisikesi lapsi nende pommikeste või asjadega, mis teevad pauku ja pilluvad sädemeid. Samuti viskas inimeste vahele ja bussidesse, ajas ka harja punaseks. Jutust sai aru, aga kutsus lihtsalt kohutavate sõnadega mind ja läks minema. Kindlasti peaks kogu ilutulestik v.a. paukherned olema 18+ ja range kontrolli all.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Minu meelest väga õige tegu :) Paljud ilmselt ei julge selliseid pätipoisse korrale kutsuda, sest sealt tuleb alati kohutav sõim.

      Delete